Átalakuló médiavilág

with Nincs hozzászólás

Manapság sokan féltik az újságírást és a sajtót. Olykor gazdasági összeomlástól tartanak, vagy a szólásszabadságot látják sérülni, esetleg magát a sajtómunkást féltik, hogy feleslegessé válik, és elveszíti a munkáját.

És valóban, az utóbbi két évtizedben könnyen érzékelhető átalakulás van folyamatban a sajtóban, mely kihívás elé állítja a sajtószakembereket, tulajdonosokat, főszerkesztőket. Ahogy fejlődik a világ, úgy változik a média szerepe és eszköztára is.

Az első és egyben legnagyobb változást az internet térnyerése hozta magával. A print termékek kiadói egyre több munkát és pénzt fektettek az online jelenlétbe: honlapot hoztak létre, új formákon, eszközökön kísérleteztek. Megjelent a videó-újságírás, és így kialakultak a  hírportálok, ahol a cikkeket már nem csak fényképek, hanem videók, sőt egyéb, megértést vagy áttekintést segítő tartalmak színesítik.

Gyökerestül átalakult a médiapiac. A fogyasztók az ingyenes tartalmak tengerében ma már alig hajlandók fizetni a hírszolgáltatásért; természetessé vált, hogy jár nekik az információ, ingyen tájékozódhatnak az eseményekről, szórakozhatnak a humoros, könnyed cikkeken, videókon. A nyomtatott sajtó óriási példányszám-csökkenéssel küzd, az online termékek kénytelenek egy lábon állni, és kizárólag reklámbevételekből fenntartani magukat.

A problémát felfedezve, egyes sajtóorgánumok fizetőssé tesznek egyes exkluzív tartalmakat. Az oknyomozó műhelyek gyakran alapítványként működnek, és pályázati pénzekből, adományokból igyekeznek színvonalasan képviselni a Magyarországon is egyre népszerűbb műfajt.

A kialakult gazdasági helyzet jelentősen veszélyezteti a médiumok függetlenségét is, hiszen kiszolgáltatottá válnak a reklámozni hajlandó piaci vagy kormányzati szereplőknek. Olykor a fennmaradást jelenthetik az állami hirdetések, és ezt a mindenkori kormány ki is használja. Így nincs szükség a szólásszabadságot nagymértékben korlátozó szabályozásra, bevételek reményében kialakul az öncenzúra.

További nehézséget jelent a szakmának, hogy a blogok, videó- és fotómegosztó oldalak világában bárki lehet újságíró vagy fotóriporter. Ma már a legtöbbünk zsebében ott lapul az írni, fotózni, videózni képes okostelefon, tartalommegosztó alkalmazások tömkelegével. Beszerezhetünk akár ingyenes, könnyen kezelhető videóvágó-programot, és csupán néhány kattintás választ el attól, hogy saját honlapunk legyen, saját tartalommal.

Az internetre felkerült számtalan alkotás között olykor találni rendkívül színvonalas műveket is, néha nagyságrendekkel túlszárnyalva a hivatásos újságírók munkáit. Már nem a végzettség számít, hanem a tehetség, a stílus- és a humorérzék. Ebben a környezetben kell kiemelkedőt nyújtania az újságírónak, megtanulnia írni, fotózni, videót készíteni, mindezt magas színvonalon, szórakoztató módon.

Egyszóval átalakulóban van a média. Sokan féltik, mások úgy gondolják, ez természetes folyamat, és nem jelenti a sajtó halálát, nem veszélyezteti az újságírók megélhetését. Az biztos, hogy nagy feladat előtt áll a szakma, hogy kialakítson egy fenntartható piacot. Bízom benne, hogy sikerülni fog.

Hozzászólás

Kövess Karvaly Bence:

Latest posts from

Leave a Reply